Στατιστικά Ιστοσελίδας

Σήμερα 155
Χθες527
Τη βδομάδα 1696
Προηγούμενη βδομάδα 2963
Το μήνα 682
Προηγούμενο μήνα 9381
Σύνολο 864887
Σύνολο Χρηστών7
Χρήστες 0
Επισκέπτες 7
 

«Ένα βιβλίο δρόμος. Βιβλιοθήκη και Φιλαναγνωσία». Η δράση της Ομάδας Βιβλιοθήκης

Κατά το τρέχον σχολικό έτος (2023-2024) υλοποιήθηκε η δράση «Ένα βιβλίο δρόμος. Βιβλιοθήκη και Φιλαναγνωσία» από την Ομάδα Βιβλιοθήκης του σχολείου μας. Στόχος της δράσης ήταν η καλλιέργεια της συνεργασίας των μαθητών μέσα από ποικίλα θέματα που αφορούν στον «κόσμο» του βιβλίου. Η ανάγνωση είναι ένα ταξίδι με δρόμο μακρύ αλλά ταυτόχρονα απολαυστικό και ζωογόνο: «Διάβαζε για να ζήσεις» λέει ο Γκ. Φλωμπέρ. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών για το βιβλίο παραμένει ένα διαρκές ζητούμενο.

 

Η υλοποίηση της δράσης είχε πέντε άξονες.

 

1) Η οργάνωση της σχολικής βιβλιοθήκης (καταλογογράφηση των υπαρχόντων τίτλων, εμπλουτισμός με νέους), πραγματοποιήθηκε με την ψηφιακή καταλογογράφηση 691 τίτλων βιβλίων. Αυτά χωρίζονται σε βιβλία: λογοτεχνίας (442), ιστορίας (132), ψυχολογίας (6) και εγκυκλοπαίδειες (111). Η εξέλιξη της σχολικής βιβλιοθήκης σε δανειστική παραμένει ο κύριος στόχος.  

2) Η εμβάθυνση σε πηγές για την υποστήριξη της διδασκαλίας υλοποιήθηκε μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τις συζητήσεις που προέκυψαν από αυτά. Συγκεκριμένα υπήρξε άμεση σύνδεση με τα μαθήματα Ιστορίας (Γενικής Παιδείας και Κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών) κατά την 3η εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών. Στο πλαίσιο της επίσκεψης ενημερωθήκαμε από τον Προϊστάμενο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου κο Χ. Σαρρή για το έργο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου και από την Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης – Αρχείου, κα Β. Ψυχούλα-Κοντογιάννη, για τις σπάνιες συλλογές της βιβλιοθήκης καθώς και για την μεθοδολογία συγκρότησης του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης. Το πλούσιο αρχειακό υλικό έδινε πολλές ευκαιρίες για αναστοχασμό και συζήτηση.

 

 

3) Η ανάπτυξη της θεματικής «Πολιτική και Βιβλίο. Ο ρόλος των βιβλίων σε σκοτεινές περιόδους της νεότερης ιστορίας» πραγματοποιήθηκε αρχικά μέσα από ένα φύλλο εργασίας που περιελάμβανε το κεφάλαιο «Τα βλαβερά βιβλία», από το βιβλίο «Το Καπλάνι της Βιτρίνας» της Άλκης Ζέη, με αναφορά στο κάψιμο των βιβλίων από τη Δικτατορία του Ι. Μεταξά, και ολοκληρώθηκε από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Γενικών Αρχείων του Κράτους: «Η λογοκρισία σε κινηματογράφο, θέατρο και τραγούδι την περίοδο της δικτατορίας των συνταγματαρχών (1967-1974) μέσα από τεκμήρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους». Η παρουσίαση από τον αρχειονόμο-ιστορικό κο Γ. Γκλαβίνα περιλάμβανε ένα θεωρητικό μέρος με την παροχή πληροφοριών για τα είδη της λογοκρισίας κατά την περίοδο της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών, και ένα βιωματικό εργαστήριο, όπου οι μαθητές/τριες υποδύθηκαν ρόλους λογοκριτών και λογοκρινόμενων, μέσα από μια άσκηση σε τραγούδι του Μάνου Λοΐζου.

 

4) Ο άξονας «Ανακαλύπτοντας αρχεία και βιβλία. Συμμετοχή σε στοχευμένες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα ιδρυμάτων και φορέων» επιτεύχθηκε μέσα από τις τρεις εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν: α) στο Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου παρουσιάστηκε από τους καθηγητές κ.κ. Ευ. Βραϊμάκη και Αν. Μιχαηλίδη το έργο του Τμήματος, τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος σπουδών και η οργάνωση της βιβλιοθήκης του. Σημαντικό τμήμα της παρουσίασης αποτέλεσε η συμμετοχή φοιτητών του Τμήματος, οι οποίοι πρόσφεραν και την απαραίτητη σύνδεση ανάμεσα στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δίνοντας τη δική τους προσωπική ματιά στην όλη διαδικασία, β) στη Βιβλιοθήκη της Βουλής στο Δημόσιο Καπνεργοστάσιο με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Στα βιβλία λέμε …Ναι!», από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ.κ. Ν. Μάνου και Αν. Καζάκο, και γ) στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, για το έργο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου και για τις σπάνιες συλλογές της βιβλιοθήκης καθώς και για την μεθοδολογία συγκρότησης του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης (βλ. και παραπάνω).

 

5. Ανάπτυξη οπτικού, εικονικού και ψηφιακού γραμματισμού. Διαρκής ήταν η ενίσχυση δεξιοτήτων των μαθητών ενώ το σύνολο των δραστηριότητων συνέβαλε στην ανάπτυξη και των επικοινωνιακών τους εργαλείων.

Διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές λειτουργούν εξαιρετικά όταν οι εργασίες είναι βιωματικές, ιδίως μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που απαιτούσαν την ενεργή συμμετοχή τους. Ο μικρός αριθμός των συμμετεχόντων (19 μαθητές/τριες) επέτρεψε την ευελιξία του προγράμματος. Όλα τα παραπάνω λειτούργησαν θετικά για τη συνοχή της ομάδας και δημιούργησαν ένα πολύ ευχάριστο κλίμα. Οι μαθητές εργάστηκαν υποδειγματικά, συμμετείχαν με όρεξη στη δράση, και έμειναν ικανοποιημένοι, όπως διαπιστώνεται από την ανατροφοδότηση της δράσης. Από το φύλλο αξιολόγησης, το οποίο απάντησαν ανώνυμα 17 από τους 19 μαθητές/τριες, διαπιστώνουμε ότι στο ερώτημα «Πόσο ικανοποιημένοι είστε από τη συμμετοχή σας στην Ομάδα Βιβλιοθήκης;», 6 απάντησαν «Αρκετά», 4 «Πολύ», 5 «Πάρα πολύ». 2 «Λίγο», ενώ κανείς δεν απάντησε «Καθόλου». Στο ερώτημα «Θεωρείτε ότι είχατε κάποιο όφελος από τη συμμετοχής σας στην Ομάδα Βιβλιοθήκης;», 12 απάντησαν «ΝΑΙ», 4 «Λίγο», και 1 «Δεν ξέρω».

 

Δημιουργήθηκε φυλλάδιο για την προβολή τη δραστηριότητας της Ομάδας.

 

Μαθήτριες και Μαθητές

Άγγελος (Α1), Κωνσταντίνος (Α2), Ειρήνη, Κωνσταντίνα, Λυδία, Αντώνης, Νίκος (Β1), Αλεξάνδρα, Αναστασία, Καλυψώ, Μαριλένα, Μάνος, Νίκος (Β2), Νικολέττα, Χριστίνα (Γ1), Ελένη (Γ2), Δήμητρα, Ιωάννης, Χρήστος (Γ3)

 

Καθηγήτριες και Καθηγητές

Λ. Αθανασάκη, Γ. Κουτρούλης, Αθ. Μπαρλαγιάννης (έως 12/2023), Γ. Χαιρετάκης (συντονιστής)