Στατιστικά Ιστοσελίδας

Σήμερα 103
Χθες735
Τη βδομάδα 2913
Προηγούμενη βδομάδα 1980
Το μήνα 8317
Προηγούμενο μήνα 10228
Σύνολο 863141
Σύνολο Χρηστών3
Χρήστες 0
Επισκέπτες 3
 

Δραστηριότητες Σχολείου


«Ένα βιβλίο δρόμος. Βιβλιοθήκη και Φιλαναγνωσία». Η δράση της Ομάδας Βιβλιοθήκης

Κατά το τρέχον σχολικό έτος (2023-2024) υλοποιήθηκε η δράση «Ένα βιβλίο δρόμος. Βιβλιοθήκη και Φιλαναγνωσία» από την Ομάδα Βιβλιοθήκης του σχολείου μας. Στόχος της δράσης ήταν η καλλιέργεια της συνεργασίας των μαθητών μέσα από ποικίλα θέματα που αφορούν στον «κόσμο» του βιβλίου. Η ανάγνωση είναι ένα ταξίδι με δρόμο μακρύ αλλά ταυτόχρονα απολαυστικό και ζωογόνο: «Διάβαζε για να ζήσεις» λέει ο Γκ. Φλωμπέρ. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών για το βιβλίο παραμένει ένα διαρκές ζητούμενο.

 

Η υλοποίηση της δράσης είχε πέντε άξονες.

 

1) Η οργάνωση της σχολικής βιβλιοθήκης (καταλογογράφηση των υπαρχόντων τίτλων, εμπλουτισμός με νέους), πραγματοποιήθηκε με την ψηφιακή καταλογογράφηση 691 τίτλων βιβλίων. Αυτά χωρίζονται σε βιβλία: λογοτεχνίας (442), ιστορίας (132), ψυχολογίας (6) και εγκυκλοπαίδειες (111). Η εξέλιξη της σχολικής βιβλιοθήκης σε δανειστική παραμένει ο κύριος στόχος.  

2) Η εμβάθυνση σε πηγές για την υποστήριξη της διδασκαλίας υλοποιήθηκε μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τις συζητήσεις που προέκυψαν από αυτά. Συγκεκριμένα υπήρξε άμεση σύνδεση με τα μαθήματα Ιστορίας (Γενικής Παιδείας και Κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών) κατά την 3η εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών. Στο πλαίσιο της επίσκεψης ενημερωθήκαμε από τον Προϊστάμενο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου κο Χ. Σαρρή για το έργο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου και από την Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης – Αρχείου, κα Β. Ψυχούλα-Κοντογιάννη, για τις σπάνιες συλλογές της βιβλιοθήκης καθώς και για την μεθοδολογία συγκρότησης του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης. Το πλούσιο αρχειακό υλικό έδινε πολλές ευκαιρίες για αναστοχασμό και συζήτηση.

 

 

3) Η ανάπτυξη της θεματικής «Πολιτική και Βιβλίο. Ο ρόλος των βιβλίων σε σκοτεινές περιόδους της νεότερης ιστορίας» πραγματοποιήθηκε αρχικά μέσα από ένα φύλλο εργασίας που περιελάμβανε το κεφάλαιο «Τα βλαβερά βιβλία», από το βιβλίο «Το Καπλάνι της Βιτρίνας» της Άλκης Ζέη, με αναφορά στο κάψιμο των βιβλίων από τη Δικτατορία του Ι. Μεταξά, και ολοκληρώθηκε από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Γενικών Αρχείων του Κράτους: «Η λογοκρισία σε κινηματογράφο, θέατρο και τραγούδι την περίοδο της δικτατορίας των συνταγματαρχών (1967-1974) μέσα από τεκμήρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους». Η παρουσίαση από τον αρχειονόμο-ιστορικό κο Γ. Γκλαβίνα περιλάμβανε ένα θεωρητικό μέρος με την παροχή πληροφοριών για τα είδη της λογοκρισίας κατά την περίοδο της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών, και ένα βιωματικό εργαστήριο, όπου οι μαθητές/τριες υποδύθηκαν ρόλους λογοκριτών και λογοκρινόμενων, μέσα από μια άσκηση σε τραγούδι του Μάνου Λοΐζου.

 

4) Ο άξονας «Ανακαλύπτοντας αρχεία και βιβλία. Συμμετοχή σε στοχευμένες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα ιδρυμάτων και φορέων» επιτεύχθηκε μέσα από τις τρεις εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν: α) στο Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου παρουσιάστηκε από τους καθηγητές κ.κ. Ευ. Βραϊμάκη και Αν. Μιχαηλίδη το έργο του Τμήματος, τα γνωστικά αντικείμενα του προγράμματος σπουδών και η οργάνωση της βιβλιοθήκης του. Σημαντικό τμήμα της παρουσίασης αποτέλεσε η συμμετοχή φοιτητών του Τμήματος, οι οποίοι πρόσφεραν και την απαραίτητη σύνδεση ανάμεσα στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δίνοντας τη δική τους προσωπική ματιά στην όλη διαδικασία, β) στη Βιβλιοθήκη της Βουλής στο Δημόσιο Καπνεργοστάσιο με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Στα βιβλία λέμε …Ναι!», από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ.κ. Ν. Μάνου και Αν. Καζάκο, και γ) στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, για το έργο του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου και για τις σπάνιες συλλογές της βιβλιοθήκης καθώς και για την μεθοδολογία συγκρότησης του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης (βλ. και παραπάνω).

 

5. Ανάπτυξη οπτικού, εικονικού και ψηφιακού γραμματισμού. Διαρκής ήταν η ενίσχυση δεξιοτήτων των μαθητών ενώ το σύνολο των δραστηριότητων συνέβαλε στην ανάπτυξη και των επικοινωνιακών τους εργαλείων.

Διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές λειτουργούν εξαιρετικά όταν οι εργασίες είναι βιωματικές, ιδίως μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που απαιτούσαν την ενεργή συμμετοχή τους. Ο μικρός αριθμός των συμμετεχόντων (19 μαθητές/τριες) επέτρεψε την ευελιξία του προγράμματος. Όλα τα παραπάνω λειτούργησαν θετικά για τη συνοχή της ομάδας και δημιούργησαν ένα πολύ ευχάριστο κλίμα. Οι μαθητές εργάστηκαν υποδειγματικά, συμμετείχαν με όρεξη στη δράση, και έμειναν ικανοποιημένοι, όπως διαπιστώνεται από την ανατροφοδότηση της δράσης. Από το φύλλο αξιολόγησης, το οποίο απάντησαν ανώνυμα 17 από τους 19 μαθητές/τριες, διαπιστώνουμε ότι στο ερώτημα «Πόσο ικανοποιημένοι είστε από τη συμμετοχή σας στην Ομάδα Βιβλιοθήκης;», 6 απάντησαν «Αρκετά», 4 «Πολύ», 5 «Πάρα πολύ». 2 «Λίγο», ενώ κανείς δεν απάντησε «Καθόλου». Στο ερώτημα «Θεωρείτε ότι είχατε κάποιο όφελος από τη συμμετοχής σας στην Ομάδα Βιβλιοθήκης;», 12 απάντησαν «ΝΑΙ», 4 «Λίγο», και 1 «Δεν ξέρω».

 

Δημιουργήθηκε φυλλάδιο για την προβολή τη δραστηριότητας της Ομάδας.

 

Μαθήτριες και Μαθητές

Άγγελος (Α1), Κωνσταντίνος (Α2), Ειρήνη, Κωνσταντίνα, Λυδία, Αντώνης, Νίκος (Β1), Αλεξάνδρα, Αναστασία, Καλυψώ, Μαριλένα, Μάνος, Νίκος (Β2), Νικολέττα, Χριστίνα (Γ1), Ελένη (Γ2), Δήμητρα, Ιωάννης, Χρήστος (Γ3)

 

Καθηγήτριες και Καθηγητές

Λ. Αθανασάκη, Γ. Κουτρούλης, Αθ. Μπαρλαγιάννης (έως 12/2023), Γ. Χαιρετάκης (συντονιστής)

Επίσκεψη της Ομάδας Βιβλιοθήκης στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

Η Ομάδα Βιβλιοθήκης του σχολείου μας, στο πλαίσιο της δράσης «Ένα βιβλίο δρόμος. Βιβλιοθήκη και Φιλαναγνωσία», επισκέφτηκε σήμερα, 10-4-2024, το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών. Η κα Β. Κοντογιάννη, υπεύθυνη Βιβλιοθήκης-Αρχείου, παρουσίασε το έντυπο αρχείο, ενώ ο κος Χ. Σαρρής, προϊστάμενος του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου, το μουσικό αρχείο. Στο ΚΜΣ μας υποδέχτηκε ο διευθυντής του κος Π.Μ. Κιτρομηλίδης.

 

Οι μαθητές μας έλαβαν ως δώρα μια συλλογή τεσσάρων βιβλίων, εκδόσεων του ΚΜΣ.

 

«Ιστορείν διά της Τέχνης». Η δράση του Β2

Κατά το τρέχον σχολικό έτος (2023-2024) το Τμήμα Β2 του σχολείου μας πραγματοποίησε τη δράση «Ιστορείν διά της Τέχνης» στο πλαίσιο του Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων: Επιστήμες και Τέχνες. Φωτογραφία και Εικαστικές τέχνες.

 

Θέμα της δράσης ήταν η προσέγγιση της Ιστορίας μέσα από ζωγραφικούς πίνακες και άλλα έργα τέχνης που αναπαριστούν γνωστά ιστορικά γεγονότα ή σχετίζονται με σημαντικές στιγμές της Ιστορίας. Η προσέγγιση αυτή επετεύχθη μέσα από την φωτογραφική αναπαράσταση των έργων, τη μελέτη και τη συζήτηση για αυτά. Στόχος της δράσης ήταν η καλλιέργεια της συνεργασίας των μαθητών. Οι έφηβοι μαθητές κινούμενοι σε περιβάλλοντα ρευστά και ευμετάβλητα, όπου η Τέχνη καταλαμβάνει μικρό μέρος της ζωής τους, ενθαρρύνθηκαν  μέσω της συνεργατικής, βιωματικής και ερευνητικής μάθησης για την ενεργό συμμετοχή και αλληλεπίδρασή, αφού κλήθηκαν να συνεργαστούν για την έρευνα και την παραγωγή φωτογραφιών-εικόνων.

Κίνητρο για τη δράση υπήρξε η ευαισθητοποίηση των μαθητών και των μαθητριών σε θέματα που τους αφορούν σήμερα. Μπορεί να το κάνει η Τέχνη αυτό; Και με ποιον τρόπο; Το θέμα του Σχίσματος των Δύο Εκκλησιών «μεταφέρθηκε» σήμερα στην οπαδική βία. Τα κάστρα του Βυζαντίου και της Μεσαιωνικής Ευρώπης «προβλήθηκαν» στο ίδιο το σχολείο, το οποίο (οφείλει να) προστατεύει τους μαθητές και τις μαθήτριες. Ο Διαφωτισμός με τις επιστημονικές ανακαλύψεις έδωσε τη θέση του στη σημαντικότερη ανακάλυψη του 20ου αιώνα: το διαδίκτυο.

Στο πλαίσιο της δράσης α) πραγματοποιήθηκαν δύο συνδιδασκαλίες με θέμα «Το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών» (Μαθήματα: Ιστορία του Μεσαιωνικού και του Νεότερου Κόσμου 565-1815 & Θρησκευτικά Β΄ Λυκείου. Χριστιανισμός και Θρησκεύματα), β) δημιουργήθηκε μία αφίσα και γ) γράφτηκαν 75 τίτλοι και 50 σύντομα κείμενα ως λήμματα για τους πίνακες της αφίσας.

Μαθητές και Μαθήτριες

Νίκος Β., Διονύσης Β., Αργύρης Γ., Γιώργος Γ., Γιάννης Κ., Ελεάννα Κ., Χριστίνα Μ., Νίκος Μ., Φλώρα Μπ., Γιάννης Μ., Αναστασία Ντ., Γιώργος Ο., Θέμης Π., Μαριλένα Π., Μάνος Π., Καλυψώ Ρ., Αγησίλαος Ρ., Εύα Σ., Σπύρος Σκ., Αγγελική Σ., Αλεξάνδρα Σπ., Βαγγέλης Τζ., Γιώργος Τρ., Κατερίνα Χρ., Αρτέμης Χρ.

Δημιουργία λογότυπου: Αρτέμης Χρ.

 

Καθηγητές

 Γ. Χαιρετάκης ΠΕ02 (συντονιστής). Ν. Μπακοδήμος ΠΕ01