ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

                                          

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 2 ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ

Σχολ .Έτος 2023-2024

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη μικροκοινωνία που διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά της ευρύτερης κοινωνίας. Αποστολή του σχολείου είναι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο {Σύνταγμα της Ελλάδας, άρθρ. 16 παρ. 2, Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού (Ν. 2101/1992) Ν. 1566/1985} η αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών με γνώμονα την καλλιέργεια δημοκρατικού ελεύθερου και υπεύθυνου πνεύματος, δημιουργικής και κριτικής σκέψης, η ανάληψη πρωτοβουλιών και η υπεύθυνη συμμετοχή τους σε θέματα της σχολικής ζωής με απώτερο στόχο τη δημιουργία ενεργών πολιτών.

Το σχολείο στη σημερινή εποχή καλείται να αντιμετωπίσει όλο και περισσότερες προβληματικές καταστάσεις, που απορρέουν από ευρύτερα προβλήματα της κοινωνίας (δυσλειτουργία στο οικογενειακό περιβάλλον, παραμέληση παιδιών, φτώχεια, κοινωνική ανισότητα, ρατσισμός, βία, κρίση αξιών, πολιτισμική υποβάθμιση κ.α.), καθώς και νέες μορφές δυσαρμονικών συμπεριφορών και σχολικής βίας. Τα τελευταία χρόνια μετά την κρίση χρέους που αντιμετώπισε η χώρα μας καθώς και με την εμφάνιση της πανδημίας covid 19 και την αναστολή λειτουργίας των σχολείων για μεγάλο χρονικό διάστημα, προστέθηκαν νέα πρωτόγνωρα προβλήματα (μαθησιακά, ψυχολογικά, παιδαγωγικά κ.α) στα οποία τα μέλη της σχολικής κοινότητας καλούνται να δώσουν λύσεις.

Η απάντηση στα ζητήματα αυτά είναι η δημοκρατική οργάνωση του σχολείου και το άνοιγμα στις νέες τάσεις της κοινωνίας με την καλλιέργεια της συν-ευθύνης και της ενεργού πολιτειότητας.

Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ώστε να εξασφαλίζεται η συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας και να  πραγματοποιείται απερίσπαστα και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Το σχολείο επιδιώκει με όλα τα μέσα να καλλιεργήσει πνεύμα συνεργασίας, αυτοσεβασμού και αλληλοσεβασμού, με σκοπό να διαμορφώσει χαρακτήρες ικανούς να συμπορευτούν με τους συνανθρώπους τους αρμονικά και παραγωγικά. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας δεσμεύεται ότι θα σέβεται τον Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου. Στόχος και επιθυμία όλων μας είναι το σχολείο να έχει ικανοποιημένους εκπαιδευτικούς και χαρούμενα παιδιά.

Αρχές του Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι:

1. Η είσοδος και η έξοδος των μαθητών πραγματοποιείται από την κύρια είσοδο του σχολείου, η οποία θα κλείνει μετά την ολοκλήρωση της πρωϊνής προσέλευσης ή /και την πραγματοποίηση συγκέντρωσης και θα παραμένει κλειστή μέχρι τη λήξη του ωραρίου. Αναζήτηση άλλου τρόπου εισόδου και εξόδου είναι σχολικό παράπτωμα και αντιμετωπίζεται ανάλογα.

2. Κάθε μαθητής προσέρχεται εγκαίρως στο σχολείο, παραμένει στην αυλή και παρακολουθεί με τάξη και ησυχία την πρωινή συγκέντρωση του σχολείου. Στη συγκέντρωση παρευρίσκονται όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές της πρώτης διδακτικής ώρας.

3. Ο χρόνος έναρξης και λήξης του μαθήματος πρέπει να τηρείται με σεβασμό από όλους για κάθε διδακτική ώρα. Μαθητής που καθυστερεί να προσέλθει στην αίθουσα παίρνει απουσία και παραμένει στην τάξη αν το επιτρέπει ο διδάσκων, σε διαφορετική περίπτωση κατεβαίνει με τη συνοδεία του απουσιολόγου στο γραφείο του Διευθυντή και απασχολείται όπου και όπως εκείνος του υποδείξει.

4. Η ησυχία και το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις αρμονικής συνεργασίας όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι μαθητές οφείλουν με τη συμμετοχή τους και την ευπρεπή συμπεριφορά τους προς τους συμμαθητές και τους διδάσκοντες να συμβάλουν στη δημιουργία του απαραίτητου για τη μάθησή τους παιδαγωγικού περιβάλλοντος.

Οι καθηγητές οφείλουν να συμπεριφέρονται κόσμια και ευγενικά προς τους μαθητές αποφεύγοντας μειωτικά ή χλευαστικά σχόλια ή παρεξηγήσιμες φράσεις  και συμπεριφορές. Ενθαρρύνουν τη διατύπωση άποψης από τους μαθητές χωρίς να την απορρίπτουν, αν κατά την κρίση τους είναι λανθασμένη. Αντίθετα, πρέπει να παρακινούν τους μαθητές να εντοπίζουν το σφάλμα ή να μελετούν προσεκτικά την «άλλη άποψη», γιατί έτσι προωθείται η κριτική σκέψη.

Επίσης, παρέχουν όλες τις απαραίτητες επεξηγήσεις για το μάθημα εφόσον διατυπώνεται σχετική απορία από μαθητή/ές. Αν διαπιστώνονται ελλείψεις στους μαθητές σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο ,θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για την κάλυψή τους με όποιον τρόπο κρίνουν πρόσφορο και οι δυο πλευρές. Η εξατομικευμένη διδασκαλία είναι ευθύνη του διδάσκοντα. Επίσης, παρέχεται από τη Δ/νση του σχολείου κάθε είδους χρήσιμη πληροφορία στην κατεύθυνση αυτή (ενισχυτική διδασκαλία, κοινωνικό φροντιστήριο κ.α.).

5. Δεν είναι αποδεκτή η διακοπή του μαθήματος και η απομάκρυνση του/της μαθητή/μαθήτριας από την τάξη για ασήμαντο λόγο. Αυτή γίνεται μόνο για σοβαρούς λόγους με εντολή και ευθύνη του διδάσκοντα καθηγητή. Στην περίπτωση που ένας μαθητής παρακωλύει τη διεξαγωγή του μαθήματος, είναι δυνατόν να του επιβληθεί προφορική παρατήρηση ή επίπληξη ή ωριαία αποβολή, ανάλογα με τη βαρύτητα του παραπτώματος και να απομακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας. Ο μαθητής παρουσιάζεται με τη συνοδεία του απουσιολόγου στο γραφείο του Διευθυντή και απασχολείται εκεί, λαμβάνοντας απουσία. Σε περίπτωση επαναλαμβανομένων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρείς απομακρύνσεις από τον ίδιο διδάσκοντα ή πέντε συνολικά, συγκαλείται το Συμβούλιο του Τμήματος το οποίο εξετάζει τους ενδεδειγμένους χειρισμούς αντιμετώπισης του θέματος (άρθρο 31 της Υ.Α. 79942/ΓΔ4/21-5-2019 - ΦΕΚ 2005/31-5-2019 τ. Β).

6. Οι μαθητές πρέπει να φοιτούν κανονικά στο σχολείο και να παρακολουθούν τα μαθήματά τους ανελλιπώς. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου δεν επιτρέπεται η απομάκρυνση των μαθητών από το σχολικό χώρο και την αίθουσα διδασκαλίας. Μόνο για σοβαρούς λόγους(υγείας, οικογενειακούς ή ανωτέρας βίας ) δίνεται άδεια από τον Διευθυντή, τον Υποδιευθυντή ή κάποιον καθηγητή, αφού προηγουμένως ενημερωθεί τηλεφωνικά ο κηδεμόνας. 

Το όριο των απουσιών είναι 114 και είναι σημαντικό να υπάρχει μέριμνα από τους μαθητές και τους γονείς / κηδεμόνες για την τήρησή του. Μπορούν να ενημερώνονται από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του τμήματος, του οποίου υποχρέωση είναι και η έγκαιρη ενημέρωση του κηδεμόνα και τηλεφωνικά και με αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος (άρθρα 23,27,28 της Υ.Α. 79942/ΓΔ4/21-5-2019 - ΦΕΚ 2005 31-5-2019 τ. Β). Σε περίπτωση αλλαγής των στοιχείων επικοινωνίας (τηλέφωνο, email) οι κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν άμεσα το σχολείο για να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη επικοινωνία μαζί τους.

7. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι αίθουσες κλειδώνονται από τον διδάσκοντα και όλοι οι μαθητές κατεβαίνουν στο χώρο της αυλής με ευθύνη του εφημερεύοντος. Η εκκένωση των αιθουσών και των εργαστηρίων έχει προληπτικό χαρακτήρα για τη διασφάλιση της σωματικής τους ακεραιότητας (π.χ. περίπτωση σεισμού ή έκτακτου φαινομένου).

8. Δεν επιτρέπεται οι μαθητές να φέρνουν μπάλες στο σχολείο. Επιτρέπεται να παίζουν με μπάλες μόνον στην ώρα του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής και με την παρουσία του καθηγητή του μαθήματος.

9. Η συμμετοχή των μαθητών σε διδακτικές επισκέψεις, περιπάτους, σχολικές εορτές είναι υποχρεωτική. Αν χρησιμοποιείται μεταφορικό μέσον, απαιτείται η γραπτή έγκριση του κηδεμόνα, καθώς και η συμμετοχή τουλάχιστον του 70% των μαθητών του τμήματος ή της τάξης. Σε περίπτωση άρνησης ο μαθητής απασχολείται στο σχολείο με ειδικά διαμορφωμένο πρόγραμμα. Σε περίπτωση μη προσέλευσης καταχωρίζονται οι απουσίες του ημερήσιου προγράμματος. Οι παραπάνω εκδηλώσεις θα γίνονται σε συμφωνία με τις μαθητικές κοινότητες, ώστε να συνδυάζεται ο παιδαγωγικός και ο ψυχαγωγικός τους χαρακτήρας. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν και τη σχετική έγκριση του Υπουργείου.

Η πολυήμερη εκδρομή της Γ τάξης είναι θεσμοθετημένη από τον νόμο, αρκεί να συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών και συνοδών. Άλλες εκδρομές εκπαιδευτικού χαρακτήρα μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων [πολιτιστικά, περιβαλλοντικά  ,ευρωπαϊκά κ.α.] ή διδακτικών αντικειμένων. Ενθαρρύνεται η συμμετοχή των μαθητών σε τέτοιες δραστηριότητες ,καθώς αποδεδειγμένα βοηθούν τους μαθητές και να αναδείξουν ιδιαίτερα ταλέντα ή κλίσεις και να ενταχθούν καλύτερα στη μαθησιακή διαδικασία.

Ενθαρρύνεται ,επίσης, η συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς (λογοτεχνικούς ,καλλιτεχνικούς, επιστημονικούς) και σε αθλητικούς αγώνες σε τοπικό ή πανελλαδικό επίπεδο. Η Δ/νση και οι καθηγητές του σχολείου παρέχουν έγκαιρα τη σχετική πληροφόρηση.

10. Οι μαθητές οφείλουν να διατηρούν το σχολείο καθαρό και να σέβονται τη σχολική περιουσία. Οποιεσδήποτε φθορές ή ζημιές συνεπάγονται πειθαρχικές κυρώσεις και επιπλέον αποκαθίστανται με έξοδα του κηδεμόνα, αν διαπιστωθεί ότι αυτές έγιναν σκόπιμα.

11. Οι μαθητές θα πρέπει να μην απαξιώνουν και να μην ευτελίζουν τα σχολικά βιβλία, τα οποία τους παρέχονται για χρήση δωρεάν, προκαλώντας σε αυτά φθορές, καίγοντάς τα ή κακοποιώντας τα γενικώς. Κάποια από αυτά άλλωστε θα τα χρειαστούν και την επόμενη σχολική χρονιά.

12. Δεν είναι αποδεκτή εντός των αιθουσών διδασκαλίας και των εργαστηρίων η κατανάλωση τροφίμων και υγρών (εκτός από νερό).Το διάλειμμα προσφέρεται για την κάλυψη τέτοιων αναγκών. Αν κάποιος μαθητής πάντως δεν πρόλαβε να τα καταναλώσει, συνεννοείται με τον διδάσκοντα να παραμείνει για λίγο εκτός αίθουσας και να προσέλθει σε εύλογο χρονικό διάστημα.

13. Δεν επιτρέπεται η κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου στο σχολείο καθώς και οποιασδήποτε άλλης συσκευής ή και παιχνιδιού που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας δεδομένων ήχου και εικόνας (Φ. 25/103373/Δ1/22-6-2018). Αν βρεθεί κινητό τηλέφωνο ή κάποια άλλη συσκευή στην κατοχή μαθητή, αυτή θα παραδίδεται στον Διευθυντή, θα ειδοποιείται ο κηδεμόνας του μαθητή και ο μαθητής θα την παραλαμβάνει στο τέλος του ωραρίου

14. Aπαγορεύεται το κάπνισμα (Ν. 3730/2008 - ΦΕΚ 262/23-12-2008 τ. Α, άρθρο 3 και Υ.Α. 179155/Δ2/6-11-2014) και η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου (Υ.Α. 10647/Γ7/8-2-2012) σε όλους τους χώρους του σχολείου.

15. Στο χώρο του σχολείου λειτουργεί κυλικείο για τις ανάγκες μαθητών και διδασκόντων, το οποίο υπόκειται σε υγειονομικό έλεγχο από αρμόδιες υπηρεσίες και από την ίδια τη σχολική κοινότητα. Οι μαθητές προτρέπονται να αγοράζουν προϊόντα από το κυλικείο και γιατί αυτό ελέγχεται και γιατί αποτελεί πηγή εσόδων για το σχολείο.

Οι μαθητές μπορούν να φέρουν είδη προς κατανάλωση όταν προσέρχονται στο σχολείο με δική τους ευθύνη, όχι όμως να παραγγέλνουν από εξωτερικά καταστήματα κατά τη λειτουργία του σχολείου και να τα παραλαμβάνουν από διανομείς στα κάγκελα περίφραξης του αύλειου χώρου. Σε τέτοια περίπτωση οι καθηγητές θα οδηγούν τον μαθητή στο γραφείο του Διευθυντή, θα ενημερώνουν τον κηδεμόνα του και θα του παραδίδουν τα είδη στο τέλος του διδακτικού ωραρίου.

16.Η χρήση του ανελκυστήρα γίνεται από τους διδάσκοντες και όσους μαθητές αντιμετωπίζουν κάποιο ζήτημα υγείας (τραυματισμό, αδιαθεσία) για το οποίο ενημερώνουν τη Δ/νση ή τους καθηγητές. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η χρήση του ανελκυστήρα από τους μαθητές απαγορεύεται, καθώς η αλόγιστη χρήση του επιφέρει κίνδυνο βλάβης ή φθοράς.

17. Με δεδομένη την παρατηρούμενη αύξηση φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού εντός και εκτός σχολείου αλλά και περιπτώσεων ακραίας φτώχειας, ενθαρρύνονται δράσεις πρόληψης ή αντιμετώπισης αρνητικών φαινομένων (ομάδα μεσολαβητών, ψυχολογική στήριξη από επαγγελματίες ψυχολόγους, παραπομπή στην Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου, ενημέρωση από ειδικούς επιστήμονες ) από το σύνολο της σχολικής κοινότητας(μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, τοπική κοινωνία)καθώς και δράσεις εθελοντισμού, αλληλεγγύης και ενεργού πολιτειότητας. 

Ο παρών κανονισμός έχει τεθεί υπόψη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου, του 15μελούς συμβουλίου των μαθητών και του αντιδημάρχου Δήμου Αγίας Βαρβάρας κου Δ. Σωτηρόπουλου.